EUs nye klimakvotestystem ETS2 - Gjeldene fra 2027
Share
Klimaets nye spilleregler: Slik skal EU-systemene ETS1 og ETS2 tvinge ned utslippene
Brussel har et kraftig verktøy for å nå sine ambisiøse klimamål: EUs kvotesystem (ETS). Systemet har lenge vært en sentral del av klimapolitikken, men nå utvides det kraftig. Med innføringen av det nye systemet ETS2, skapes en ny virkelighet der prisen på forurensning kommer nærmere folks hverdag.
ETS1: Veteranen som temmer industrigigantene
Det opprinnelige systemet, uformelt kalt ETS1, er ryggraden i EUs klimastrategi. Siden 2005 har det fungert som et tak-og-handel-system for de største utslippskildene. I praksis betyr det at EU setter et tak på den totale mengden CO2 som kan slippes ut av visse sektorer. Deretter utstedes utslippskvoter, som bedriftene må kjøpe. For hvert tonn CO2 de slipper ut, må de levere inn én kvote.
Dette skaper et marked der prisen på forurensing varierer. Jo strengere taket blir, og jo færre kvoter som er tilgjengelige, desto høyere blir prisen. Den økte kostnaden gir bedriftene et sterkt økonomisk insentiv til å investere i grønn teknologi for å unngå å kjøpe dyre kvoter.
ETS1 omfatter i dag:
-
Kraftverk og annen stor energiproduksjon
-
Tungindustri som sement, stål, og kjemikalier
-
Luftfart innenfor EØS
-
Maritim sektor (gradvis inkludert fra 2024)
Dette systemet har vist seg å være effektivt for å drive ned utslippene fra de store industrikildene.
ETS2: Nykommeren som treffer hverdagen
Der ETS1 har fokusert på store punktutslipp, er ETS2 et helt nytt system som skal ta tak i utslipp fra den vanlige mann i gata. Systemet er planlagt å innføres fra 2027 og vil dekke utslipp fra veitransport og oppvarming av bygninger – sektorer som til nå har vært regulert gjennom nasjonale avgifter.
Med ETS2 vil leverandører av drivstoff som bensin og diesel, samt gass og fyringsolje til oppvarming, måtte kjøpe kvoter for utslippene fra sine produkter. Denne kostnaden vil deretter bli veltet over på forbrukeren, enten ved pumpen eller på strømregningen.
Målet med ETS2 er å utvide "forurenser betaler"-prinsippet til sektorer som står for en stor andel av de totale utslippene. Ved å gjøre det dyrere å kjøre en bensinbil eller varme opp huset med fossile brensler, håper EU å fremskynde overgangen til elbiler, bedre isolering av hus og mer effektive varmepumper.
Utslippssektorer som IKKE omfattes av ETS2
De som er omfattet av ETS1 - Utslipp omfattet av kvotesystemet for anlegg i industri og kraftproduksjon, luftfart og maritim transport
Primærnæringer - Forbrenning av brensler i primærnæringene jordbruk, skogbruk, fiske og akvakultur. (CRF 1A4 c). Denne sektoren inkluderer også produksjon av mat i veksthus og husdyrdrift.
Militære formål - Forbrenning av brensler i mobil og stasjonær aktivitet til militære formål (CRF 1A5).
Øvrige transportsektorer - Forbrenning av brensler i øvrige transportsektorer som skinnegående transport (CRF 1A3 c), vanntransport (CRF 1A3 d) og luftfartsaktiviteter (CRF 1A3 a).